Imperial Meat Products is een expansieve, klantgerichte vleeswarenfabrikant van gerenommeerde kwaliteitsproducten. Binnen de Campofrio Food Group, Europa’s nummer 1 in vleeswaren, realiseert Imperial een zakencijfer van ongeveer 200 miljoen Euro.

Nieuws

Aoste kookham visual

Aoste vermindert plastic in verpakking met 60%

Aoste introduceert verpakkingen bestaande uit 80% karton. De verpakking bevat daardoor 60% minder plastic dan voorheen. Het bedrijf is de allereerste in Europa met deze innovatie. De milieuvriendelijkere verpakking ligt vanaf vandaag in de winkels voor de meerderheid van het aanbod. De kartonnen verpakking mag bij het oud papier. Het bedrijf ondersteunt hiermee de strijd tegen plastic en het is één van de vele initiatieven die het bedrijf onderneemt voor een duurzamere wereld. Sinds 2017 is de bezorgdheid om het klimaat een absolute prioriteit voor het bedrijf. 

31 ton minder plastic per jaar 

“Na een intensief jaar van onderzoek zijn we verheugd om aan te kondigen dat we een nieuwe, duurzame verpakking op de markt kunnen brengen. De investering werpt ook zijn vruchten af”, zegt Thomas De Boes, Innovatie Marketing Manager bij Aoste. Het is namelijk zo dat de introductie van de nieuwe verpakking zal resulteren in 31 ton minder plastic per jaar. Het kartonnen pakje hoort bij oud papier en krijgt op die manier een 2e leven. Aoste produceert momenteel 60% van het aanbod in de nieuwe verpakking. De overige 40% van het aanbod zit nog in een fase van ontwikkeling en wordt later ook in een nieuw, duurzamer jasje gestoken. 

1 jaar onderzoek, een tiental verschillende pistes en een investering van 1 miljoen euro

We hebben met verschillende departementen en verschillende verpakkingsspecialisten samengewerkt om tot deze oplossing te komen”, zegt Thomas De Boes van Aoste. De departementen bundelden hun krachten en gingen samen op zoek naar een tiental alternatieve oplossingen voor plastic verpakkingen, gaande van de meest complexe ideeën zoals composteerbare verpakkingen tot de minst praktische oplossingen, zoals een gesloten kartonnen doosje. “We hebben alle verpakkingsopties overwogen om tot een zo duurzaam en impactvolle verpakking te komen. Duurzaamheid is immers onze absolute prioriteit sinds 2017. Volgens dit principe stak er eentje met kop en schouders bovenuit, goed voor een investering van 1 miljoen euro voor voornamelijk de specifieke machines.”

Minimum aan plastic

De uitverkozen verpakking bestaat voor 80% uit hard karton en heeft daardoor 60% minder plastic dan een klassieke verpakking. “Geen enkele materie kan de houdbaarheid garanderen zoals plastic dat doet. Daarom zijn we gestart met een ander materiaal als basis voor de stevigheid, karton in dit geval, en hebben we het absolute minimum aan plastic toegevoegd om dezelfde versheid te kunnen garanderen. Zo is het etiket achteraan op de verpakking ook geëlimineerd. Alle informatie wordt rechtstreeks op de verpakking gedrukt. Een simpele oplossing en toch direct een pak duurzamer”, zegt Steven Baeke, R&D Verpakking bij Aoste. De verkozen verpakking belooft dezelfde houdbaarheid en prijs als voorheen.